Appen Länstrafiken Norrbotten

Länstrafiken Norrbotten har lanserat en ny app. I den nya appen kan du köpa biljetter och söka din resa precis som vanligt samt hitta avgångstider från hållplatser eller söka din närmaste hållplats.

Har du kvar oaktiverade biljetter i den gamla appen kommer dessa att den 30/4 återbetalas dig till det betalsätt du köpte biljetten med. Detta kan ta upp till 3 bankdagar. 
Har du en redan aktiverad biljett ber vi dig att kontakta oss på kundservice@lanstrafikennorrbotten.se så hjälper vi dig att flytta biljetten till den nya appen. För att vi snabbare ska kunna hjälpa dig med överflyttningen ber vi dig att ladda hem den nya appen och skapa ett konto.

Om du reser med Företagskonto i den gamla appen upphör detta att fungera den 30/4 och du måste registrera dig i nya Företagsportalen för att kunna resa som fakturakund i nya appen. Läs mer och registera dig här.


Nytt och bra för dig som reser med den nya appen:

  • Du kan låna ut din periodbiljett och ge bort enkelbiljetter
  • Tillsammansrabatt: Res 2-8 personer med länsbuss inom länet och få 20% rabatt på enkelpris, oavsett ålderskategori.
  • Förutom hela Länstrafikens biljettutbud (inom länet och över länsgräns) kan du nu också köpa biljetter för lokaltrafiken i Boden, Gällivare, Haparanda, Kalix, Kiruna, Luleå och Piteå.
  • Vid resa över länsgräns finns nu även biljetten 10 resor som ger dig 10% rabatt på enkelpris.

Appen heter ”Länstrafiken Norrbotten” via Google Play (Android) och ”Nya Länstrafiken Norrbotten” via App Store (iPhone).

Så här ser den nya appen ut

Den nya appen utgår från Länstrafikens nya grafiska profil och logotype så den liknar inte alls den gamla appen till utseendet. 

Den nya appens ikon och startvy ser ut så här:

Huvudmenyn nere i den vita listen består av valen Biljetter, Lokaltrafik, Sök & Köp, Avgångar och Mer

Köp av biljett

Kom ihåg att köpa och aktivera din biljett innan du går ombord på bussen.

1. Sök & köp 

Via "Sök & köp" kan du söka på vald sträcka och välja mellan biljetterna Enkel, 30 dagar eller Antal resor 10, 20 och 40. På sträckor över 61 km finns även biljetten Län (med lokaltrafik) 30 dagar. När du bestämt vilken biljettyp du vill ha, ålderskategori och betalmedel klickar du sedan på ”Köp”.

 

2. Lokaltrafik 

Via ”Lokaltrafik” kan du köpa enkel eller periodbiljetter som gäller inom Boden, Gällivare, Haparanda, Kalix, Kiruna eller Piteå lokaltrafik.
När du bestämt vilken biljettyp du vill ha, ålderskategori och betalmedel klickar du sedan på ”Köp”.

3. Aktivera 

Du bestämmer själv om biljetten ska aktiveras direkt eller vid ett senare tillfälle. Biljetten måste vara aktiverad innan du går ombord på bussen. 
Om du aktiverar biljetten för tidigt, kan giltighetstiden löpa ut och biljetten blir ogiltig. Aktivera inte din biljett förrän du ser bussen och är på väg att kliva ombord.

4. Res 

Via "Biljetter" hittar du dina köpta biljetter. Du blippar biljetten när du kliver ombord. Om biljetten inte kan blippas i biljettläsaren ska biljetten visas till bussföraren för kontroll.

 

FAQ - vanliga frågor och svar om Länstrafikens nya app

Var laddar jag ner den nya appen? 

Appen är gratis och du hittar den där du vanligtvis laddar ner appar.
Om du har en Androidtelefon laddar du ner appen via Google Play genom att söka på “Länstrafiken Norrbotten”.
Om du har en iPhone laddar du hem appen via App Store genom att söka “Nya Länstrafiken Norrbotten”.

Hur köper jag biljett i appen?

Det finns två sätt att köpa biljett i appen, via "Lokaltrafik" eller "Sök & köp"

Under fliken ”Sök & Köp” finns reseplaneraren där du anger mellan vilka hållplatser du vill resa. Om du väljer en av avgångarna kan du välja mellan olika biljettyper som gäller på den sträckan. Exempelvis en enkelbiljett, 10 resor eller 30 dagarsbiljett. När du bestämt vilken biljettyp du vill ha, ålderskategori och betalmedel klickar du sedan på ”Köp”. Under denna flik går det via resesök att köpa biljett med Luleå Lokaltrafik.

Under fliken ”Lokaltrafik” kan du snabbt köpa de biljetter som gäller inom lokaltrafiken i Boden, Gällivare, Haparanda, Kalix, Kiruna och Piteå.

Vilka betalmedel kan jag använda och hur ställer jag in ett förvalt betalmedel?

I appen kan du betala med Swish, betalkort och Klarna.

Du kan ställa in ett förvalt betalmedel genom att:

  • välj ”mer” i menyraden.
  • välj ”min profil”
  • välj ”betalmedel”
  • tryck på det betalmedel du vill ha som förval

Behöver jag skapa ett konto i appen?

Det är inget krav för att kunna köpa biljett eller söka fram resor. Vi rekommenderar att du skapar ett konto för att inte förlora dina biljetter om telefonen försvinner eller går sönder.
För att kunna använda alla funktioner som finns i appen (ex. skicka och låna ut biljett) behöver du registrera din e-postadress.

Du skapar ett konto under fliken ”mer” i meny-raden och ”min profil”.

Vad är skillnaden på att ge bort och låna ut biljett? 

Om du ger bort en biljett kan du inte ångra dig. Biljetten har överlåtits till någon annan och den kommer inte tillbaka till dig.

Om du lånar ut en biljett kommer den tillbaka till dig som ägare klockan 04:00 dagen efter. Den person du lånat ut biljetten till är fri att använda din biljett hur mycket hen vill. Under tiden biljetten är utlånad kan du inte använda biljetten.

Hur fungerar “ge bort-biljett" och vilka biljetter kan ges bort? 

Alla biljetter som köps i appen kan ges bort. Du kan endast ge bort biljetter som inte är aktiverade (påbörjade). Om du gett bort biljetten till någon annan har du överlåtit biljetten och kan inte ångra dig. Mottagaren av biljetten måste ha Länstrafiken Norrbottens app installerad i sin telefon och ett konto i appen.

Du ger bort en biljett i appen genom att:

  • välja “biljetter” i meny-raden
  • trycka på ikonen längst upp i högra hörnet
  • välja ”Ge bort biljett”
  • trycka på den biljett du vill ge bort
  • ange mottagarens e-postadress och bekräfta. Biljetten finns sedan tillgänglig för mottagaren direkt.

Vad gäller för utlåning och hur lånar jag ut min biljett?

  • Vissa biljetter kan lånas ut till någon annan via appen Länstrafiken Norrbotten. Både den som lånar ut biljetten och mottagaren av biljetten måste ha appen nedladdad och ha registrerat ett konto. Den som lånar ut biljetten måste vara inloggad i appen på sin telefon.
  • Du kan låna ut följande biljetter: 30 dagar, Län 30 dagar, Län med lokaltrafik 30 dagar. 
  • Du kan bara låna ut en biljett som du redan aktiverat (påbörjat). Du kan låna ut din biljett max 5 gånger per biljett och till max 5 vänner eller familjemedlemmar under en 90-dagarsperiod. Det är inte tillåtet att låna ut biljetter mot ekonomisk ersättning.
  • Utlånade biljetter återgår automatiskt till ägaren klockan 04.00 efterföljande dag. Det går inte att ta tillbaka sin biljett när den är utlånad, du kan alltså inte få tillbaka den vare sig tidigare eller senare än kl. 04.00. Du kan inte låna ut en biljett som du reser med, du ska alltid ha en giltig biljett när du befinner dig ombord på bussen.
  • För att låna ut en biljett, gå in i fliken "Biljetter" och trycker på ikonen längst upp i högra hörnet. När du valt "låna ut biljett" ser du vilka biljetter du kan låna ut.

Vilken aktiverings- och giltighetstid har biljetter i nya appen? 

Vi kommer under en övergångsperiod till det nya biljettsystemet ha olika aktiverings- och giltighetstider för appen och resekort. När vi har bytt ut de nuvarande resekorten kommer alla biljetter ha samma aktiveringstider.

Aktiverings- och giltighetstider i Länstrafiken Norrbottens nya app:

Biljett Aktiveringstid Ångra köp Giltighetstid
Enkel 180 dagar  60 dagar 1 resa
10, 20, 40 resor 180 dagar  60 dagar 365 dagar
30 dagar 180 dagar  60 dagar 30 dagar

           

Hur ångrar jag ett köp i appen?

Du kan endast ångra ett köp där biljetten inte är aktiverad (påbörjad). Du kan ångra ett köp inom 60 dagar genom att:

  • gå in på “biljetter” i meny-raden
  • välja den biljett du vill ångra köpet på
  • trycka “ångra köp” längst upp på biljetten.

Hur får jag kvitto på ett köp i appen?

Om du registrerat din e-postadress får du automatiskt ett kvitto via e-post. Eller om du fyllt i en e-post via fliken "Mer" och "Min profil" och "E-postadress för kvitto vid varje köp".

Du kan även skicka kvitto genom att:

  • välja “biljetter” i meny-raden
  • trycka på ikonen längst upp till höger
  • välj “skicka kvitton till e-postadress”
  • dra den biljett du vill ha kvitto på till höger.

Hur visar jag upp min biljett ombord på bussen?

Biljetter i den nya appen ”blippas” i biljettläsaren ombord på bussen. 

Biljetter i den nya appen valideras i samma läsare som tidigare. Du håller upp biljetten framför biljettläsaren tills biljetten har lästs av. Du ska höra ett pling-ljud och en grön bakgrund med en ✔ ska visas på skärmen.

Under februari månad kan det vara bussar som inte fått sina biljettläsare uppgraderade ännu. Vi jobbar med att uppgradera biljettläsarna på alla bussar just nu. Då kan du behöva visa upp biljetten för föraren. 

Hur länge kan jag använda den gamla appen?

Från den 11 mars kan du inte längre köpa biljetter i den gamla appen och 30 april är sista dagen att använda appen.

Kan jag flytta biljetter från gamla appen till den nya?

Nej, du behöver använda upp biljetten i den gamla appen.

Vad händer om jag inte hinner använda alla resor innan appen byts ut?

Har du kvar oaktiverade biljetter i den gamla appen kommer dessa att den 30/4 återbetalas dig till det betalsätt du köpte biljetten med. Detta kan ta upp till 3 bankdagar. 

Har du en redan aktiverad biljett ber vi dig att kontakta oss på kundservice@lanstrafikennorrbotten.se så hjälper vi dig att flytta biljetten till den nya appen. För att vi snabbare ska kunna hjälpa dig ber vi dig att ladda hem den nya appen och skapa ett konto. 

Är appen tillgänglighetsanpassad efter WCAG?

I upphandlingen har vi ställt krav på att appen ska vara tillgänglighetsanpassad enligt kraven i WCAG 2.1, nivå AA. Vi är medvetna om att vissa delar av detta arbete återstår. En plan för att åtgärda detta tillsammans med leverantören finns och flera releaser för att korrigera detta ska släppas under 2024.

Klicka här för att se vår tillgänglighetsredogörelse för appen.

Kan jag radera mitt konto i appen?

Ja, du kan radera ditt konto under ’Mer’ och sedan ’Min profil’. Då försvinner alla personuppgifter och all annan information som är kopplat till ditt konto. Se till att resa upp dina biljetter i appen och använda upp belopp tillgodo om du har ett sådant. Annars försvinner dessa när du raderar kontot.

Åk upp dina resor i den gamla appen

Varför byter ni app?

En av anledningarna är att hela biljettsystemet ska uppgraderas till en ny nationell standard för biljettsystem i kollektivtrafiken. Vi har därför upphandlat en ny app som möter standarden. Det nya biljettsystemet är mer flexibelt och ger oss möjligheter att ha fler funktioner och biljettyper i appen.